پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 16 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۳۱:۴۶

عراق برای ساخت خط لوله نفت بصره به عقبه اردن فراخوان داد

باشگاه خبری فراساحل: عراق از شرکت‌های انرژی و سرمایه گذاران برای رقابت در مناقصه ساخت و تامین مالی مرحله نخست ساخت خط لوله انتقال نفت بصره در جنوب این کشور به بندر عقبه اردن در دریای سرخ، دعوت کرد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از خبرگزاری رویترز از بصره در عراق، شرک دولتی طرح‌های نفت (اسکوپ) وابسته به وزارت نفت این کشور که بر اجرای پروژه‌ها نظارت می‌کند، اعلام کرد: مرحله نخست این پروژه شامل طراحی، تدارکات، ساخت و تامین مالی خطوط لوله انتقال نفت و گاز می‌شود که میدان‌های نفتی بصره را به یک ایستگاه انرژی نزدیک شهر نجف وصل می‌کند. پیش از هجوم گسترده سال ٢٠١٤ گروه تروریستی داعش در شمال و غرب عراق عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، قرار بود

بخش اولیه خط لوله بصره – عقبه از ایستگاه تلمبه حدیثه در استان الانبار در غرب این کشور و همسایه اردن بگذرد، اما حضور تروریست‌های داعش در این منطقه صحرایی، وزارت نفت را وادار به تغییر مسیر کرد. بر اساس طرح اصلاح شده، این خط لوله از استان الانبار عبور خواهد کرد، اما تا حدیثه در شمال آن امتداد نخواهد یافت. وزارت نفت با محدود کردن مرحله نخست ساخت این خط لوله به نجف، ساخت آن را در استان الانبار به تاخیر می‌اندازد. نهاد موسی، مدیر اسکوپ گفت: ظرفیت این خط لوله ٣٥٠ کیلومتری، دو میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز خواهد بود و یک خط لوله انتقال گاز نیز به موازات آن ساخته خواهد شد. به گفته اکرم شفیق، سرمهندس این طرح، اجرای مرحله اول این خط لوله صادراتی باید در سال ٢٠١٨ آغاز و در سال ٢٠٢٠ پایان یابد. شفیق افزود: سرمایه گذاری‌ها در این طرح در یک دوره پنج ساله پس از تکمیل آن، جبران خواهد شد.

عراق در سال ٢٠١٣ میلادی، ١٢ شرکت و بنگاه سرمایه گذاری مشترک را برای ساخت خط لوله صادرات به اردن با هزینه ١٨ میلیارد دلار تعیین کرده بود، اما اشغال بخش‌هایی از غرب عراق، عملیات ساخت این خط لوله را که قرار است از این بخش‌ها، بگذرد، به تاخیر انداخت. نیروهای امنیتی عراق در ماه‌های اخیر عناصر این گروه را از چند شهر و شهرک در استان الانبار در غرب عراق و هم مرز با اردن، بیرون رانده اند. این طرح در برگیرنده صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام عراق به اردن است که از این میزان ١٥٠ هزار بشکه برای تامین خوراک پالایشگاه الزرقاء این کشور استفاده و بقیه از طریق بندر عقبه صادر خواهد شد. تولید نفت عراق در ماه‌های اخیر بیش از چهار میلیون بشکه در روز بوده است.



  کد خبر : 2945
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :